سرگذشت ارباب قنبر رحیمی

126 بازدید
سرگذشت ارباب قنبر رحیمی

در این بخش از زندگی نامه و سرگذشت افراد موفق در ایران و جهان به سراغ سرگذشت ارباب قنبر رحیمی رفته ایم.شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که منشا استفاده از سنگ در ایران چیست و چه کسی آن را اولین بار به عنوان مصالح ساختمانی معرفی کرد. با طرح این سوال که “پیشگام صنعت سنگ ایران کیست؟” شما می توانید به راحتی و به سرعت پاسخ مورد نظر خود را پیدا کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نگاه کوتاهی بر پدر صنعت سنگ ایران بیندازیم.

 

ارباب قنبر رحیمی که بود؟

قبل از آنکه با سرگذشت ارباب قنبر رحیمی آشنا شویم بهتر است خود این فرد را بشناسیم.بسیاری از فعالان حوزه سنگ ساختمان بدون شک استاد قنبر رحیمی را با نام پدر صنعت سنگ ایران می شناسند. استاد قنبر رحیمی بیدشکی که آن را با نام ارباب قنبر صدا می زدند. مردی از روستای بیدشک در استان اصفهان است. ایشان علاقه وافری به حوزه صنعت سنگ داشتند و همین موضوع باعث شد تا به دنبال تحقیق و مطالعه در این زمینه برود. شهرستان محلات و شهر اراک در استان مرکزی از جمله شهرهایی هستند که معادن سنگ زیادی دارند. این موضوع باعث شد تا استاد قنبر به منطقه نیم ور محلات نقل مکان کند و در زمینه کشف سنگ های ساختمانی شروع به فعالیت نماید. به گفته بسیاری از کارشناسان و زمین شناسان در ایران سنگ هایی که در این منطقه وجود دارند، ارزش بالایی دارند. ارباب قنبر پس از نقل مکان کردن به این منطقه توانست تا معادن بسیاری از جمله : مرمریت جوشقان، قصلان قروه، عباس آباد، آتشکوه نیم ور، دریژان دورود و چینی ازنا را کشف کند. امروزه استخراج بسیار بالایی از این معادن انجام می شود و تمامی این استخراج ها را مدیون زحمات استاد قنبر رحیمی هستیم.

 

نخستین کارخانه سنگ ایران در چه سالی تاسیس شد؟

با شروع تمدن ایران باستان استفاده از سنگ در بیشتر نماهای ساخته شده در ایران گسترش پیدا کرد. اما صنعت سنگ ساختمان در ایران سابقه دیرینه ای ندارد و تنها در سال 1317 اولین کارخانه سنگ بری ایران توسط مهندسان آلمانی تاسیس شد. بعد از احداث این کارخانه فرآوری تامین و تولید سنگ در ایران گسترش پیدا کرد و استخراج سنگ از معادن ایران با توسعه چندانی روبه رو شد.

 

صادرات سنگ به ایتالیا در زمان استاد قنبر

در سرگذشت ارباب قنبر رحیمی حرف از صادرات هم زده می شود.ارباب قنبر عزیز در کنار کشف معادن زیادی در ایران توانست تا تاثیر به سزایی در زمینه استخراج سنگ و صادران آن به سایر کشورهای صنعتی مثل ایتالیا انجام دهد. ایشان به دلیل علاقه وافر، وجدان کاری بالا و پشتکار فراوان توانستند تا صادرات سنگ ساختمانی را در ایران رونق دهند. جالب است بدانید که کشور ایتالیا یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ ساختمانی در جهان است. اما با وجود تلاش بسیاری که ارباب قنبر بزرگ در مسیر استخراج و توسعه معادن سنگ ایران انجام دادند. ایران توانست تا صادرات سنگ را به کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا انجام دهد. امروزه مجمسه ارباب قنبر در یکی از شهرهای ایتالیا بنا نهاده شده است و از ایشان به عنوان پدر سنگ ساختمان در ایران نام می برند.

 

ردپای استاد قنبر رحیمی در انجام کارهای خیر

ارباب قنبر رحیمی نگاه بزرگی به توسعه صنعت سنگ در ایران داشت. این شخص تنها به دنبال منافع شخصی و یا سود در این بازار فعالیت نمی کرد. بلکه بیشتر هدف ایشان رونق صنعت سنگ و ایجاد اشتغال در ایران بود. استاد قنبر جدای از توسعه این صنعت توانست تا مراکز درمانی و خدماتی مثل بیمارستان و مدرسه در شهرستان نیم آور را احداث کند. همچنین کمک های بزرگی برای ساخت مساجد در خراسان جنوبی و اهدا سنگ مرمر برای دیوارپوش های حرم حضرت عباس را انجام دادند.

 

ساخت برج آزادی تهران و کشف معدن نیم ور محلات

یکی از موفق ترین بخش ها در سرگذشت ارباب قنبر رحیمی ، ساخت برج آزادی است.آثار هنری عالی و ماندگار معمولاً نتیجه تلاش جمعی از هنرمندان و متخصصان با استعداد در حوزه های مختلف است. برج آزادی تهران که قبلاً به عنوان برج شهیاد شناخته می شد، نمونه بارز این فرآیند مشارکتی است. پذیرش دعوت قنبر رحیمی برای کمک در تکمیل و طراحی برج آزادی اهمیت کار گروهی را نشان می‌دهد. هنگامی که استاد غفار داورپناه که از ایشان به عنوان پدر معدن سنگ جدید در ایران یاد می شود از استاد قنبر رحیمی برای مشارکت در ساخت این برج دعوت کردند. استاد قنبر رحیمی دعوت ایشان را پذیرفتند و سنگ های مرمریت معدن جوشقان را برای ساخت و تکمیل برج آزادی اهدا کردند.

با همکاری میان استاد داورپناه صاحب کارخانه ساخارا، استاد قنبر رحیمی و استاد محمد علی قدسی که عمه زاده آقای داورپناه هستند برج آزادی در تهران ساخته شد. این اثر ماندگار نمادی از صداقت و پشتکار چند استاد بزرگ را نشان می دهد. همیشه نتیجه تلاش و همت بزرگ مردان می تواند الگویی برای نسل های آینده ما باشد. استاد قنبر رحیمی یکی از الگوهای این صنعت است که فعالیت های بسیار زیاد و خستگی ناپذیری را برای توسعه این صنعت انجام دادند. ایشان در غروب هجدهم مهرماه سال 1371 شمسی آخرین خورشید زندگی خود را به پایان رساندند. پیکر این مرد بزرگ پس از فوت ایشان در منطقه بابویه شهر ری به خاک سپرده شد. امیداوریم که ما نسل های امروزی هم بتوانیم مسیر بزرگی در زمینه توسعه صنعت سنگ و سایر صنایع موجود در ایران برداریم. همت بلندا که مردان روزگان از همتی بلند به جایی رسیده اند.

 

مشاهده ی مقالات مشابه :

سرگذشت امید عباسی آتش نشان فداکار

سرگذشت مریم میرزاخانی

 

منبع :

پالس استون

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nokeghole.com/?p=5426
اشتراک گذاری:
واتساپ

نظرات

0 نظر در مورد سرگذشت ارباب قنبر رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.