سرگذشت استیو جابز

767 بازدید
سرگذشت استیو جابز در نوک قله

سرگذشت استیو جابز: در این بخش از مقالات نوک قله قصد داریم که نگاهی بر سرگذشت استیو جابز و انقلابی که در تکنولوژی ایجاد کرد بپردازیم. استیو جابز یکی از پایه گذاران شرکت اپل بود. تحولی که او در فناوری ایجاد کرد، دنیا را دگرگون کرد. ادامه این مقاله و آشنایی با زندگی پرفراز و نشیب مرد خاص فناوری را از دست ندهید.

 

زندگینامه

استیون پل جابز، متولد فوریه 1955 در کالیفرنیا میباشد. پس از تولد، توسط پدر و مادرش به خانواده ای دیگر به فرزندی سپرده شد زیرا پدر جابز در خانواده ای مسلمان عرب و مادرش در خانواده ای مسیحی آلمانی-سوئیسی به دنیا آمده بود. خانواده مادری او از اینکه دخترشان با شخصی مسلمان ازدواج کند مخالف بودند و مانع از زندگی آنها شدند. پدر و مادر جدید او،کلارا و پل او را استیو جابز نامیدند.

 

تحصیلات

جابز با تحصیل در مدرسه مشکل داشت و گاهی از خودش رفتارهای ناخوشایند بروز میداد. اما هنگامی که در کلاس چهارم مشغول شد، معلم او به جابز کمک بسیاری کرد تا حدی که او کلاس پنجم را بصورت جهشی تحصیل کرد.

با پایان دوره دبیرستان وارد دانشگاه شد اما پس از مدتی آن را ترک کرد.با ترک کالج درکلاس خوشنویسی ثبت نام کرد. کلاسی که در آینده و سرگذشت استیو جابز بسیار تاثیر گذار و حائز اهمیت بود. زیرا فونت هایی که برای مکینتاش استفاده کرده بود، نتیجه الهام از آنها بود. به گفته خودش اگر آنجا نمیرفت نمیتوانست در تایپوگرافی مکینتاش از آن بهره ببرد.

از آنجا که پدر جابز در شغل الکترونیک مشغول بکار بود بنابراین جابز نیز در گاراژ خانه شان با قطعات الکترونیکی سر و کله میزد.

سرگذشت استیو جابز در نوک قله

شروع فعالیت ها

در سال 1975 برای ساخت صفحه مدار با شرکت آتاری وارد مشارکت و همکاری شد. در سال 1976 به همراه دوستش ، استیون وزنیاک، اپل را تاسیس کردند.آنها توانستند بعد از دو سال اولین کامپیوتر شخصی را روانه بازار کنند.آنها اولین برد کامپیوتر را در گاراژ خانه جابز ساختند. آنها برای تاسیس اپل نیاز به سرمایه اولیه داشتند بنابراین جابز خودروی فولکس و وزنیاک ماشین حساب خود را فروخت تا بتوانند سرمایه ای دست و پا کنند. ایده نام اپل را هنگامی که هر دو در یک باغ سیب بودند تصمیم گرفتند.

 

پس از عرضه کامپیوتر شخصی، آنها تصمیم به تولید رایانه ای با قدرت پردازش بالا گرفتند. آنها با پیدا کردن سرمایه گذارو تخصیص بودجه چند هزار دلاری توانستند آن را محقق کنند. این آغاز ثروتمند شدن بنیان گذاران اپل بود.پس از آن نوبت به تولید مکینتاش رسید که هدف آنها از تولیدش این بود که وسیله ای با کاربری آسان و قیمت مناسب در اختیار افراد قرار دهند. اما مکینتاش با گذشت مدتی نتوانست هدف آن ها را برآورده کند و چندان نتیجه قابل قبولی نداشت. فروش کم مکینتاش این قضیه را تایید میکرد.

 

ترک اپل

پس از آن که تولیدات جدید اپل به شکست منجر شده بود، جابز به دنبال مدیری برای گسترش و توسعه اپل گشت و در نهایت به یکی از مدیران پپسی به نام “جان اسکالی” این پیشنهاد را داد. با ورود اسکالی و ایجاد تنش بین آن دو در نهایت هیئت مدیره اسکالی را نگه داشته و جابز را برکنار کردند. جابز که خود یکی از بنیان گذاران اپل بود دیگر در آن حضور نداشت. پیشنهاد میکنم سرگذشت وارن بافت را نیز مطالعه کنید.

 

فعالیت های جابز

در ادامه سرگذشت استیو جابز، با خروج از اپل او به دنبال بنیان گذاری شرکت جدیدش به نام نکست رفت. زمینه فعالیت جابز در این شرکت، نرم افزار و سخت افزار بود.

دومین قدم جابز پس از تاسیس نکست، خرید یک کمپانی انیمیشن بود که آن را “پیکسار” نامید . جابز با سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری در پیکسار به درآمد 4 میلیارد دلاری رسید. با همکاری و در نهایت ادغام پیکسار با والت دیزنی،سبب شد که والت دیزنی بطور کامل کمپانی پیکسار را بخرد و جابز تبدیل به سهامدار ارشد والت دیزنی شد.

 

حقایق

با همکاری پیکسار و والت دیزنی برای ساخت انیمیشن” اسباب بازی” و رکوردی که در فروش از خود باقی گذاشت ، ثروت استیو جابز را به 1.5 میلیارد دلار رساند.

شرکت اپل سایت نوک قله

دوباره اپل

با موفقیت های استیو جابز در پیکسار و همزمان با فول اپل، یکی از مدیران اپل پیشنهاد خرید سیستم عامل از نکست را مطرح کرد اما استیو جابز درصدد آمد که آنها شرکت نکست را از او بخرند و در این کار هم موفق شد و مجددا جابز با سمت مدیرعاملی به اپل بازگشت. با ورود استیو جابز به اپل تغییراتی اساسی در بدنه شرکت شکل گرفت و افراد جدید و کاربلد نیز جایگزین شدند.

 

معرفی محصولات جدید

  • با ورود جابز او از “آی مک” که در نوع خود فوق العاده بود رونمایی کرد.سیستم عامل دسکتاپ انحصاری اپل نیز دومین قدم برای به اوج رساندن این شرکت بود.
  •  ایجاد اپل استور برای کاربران
  •  معرفی آیپاد و فروشگاه موسیقی آی تونز: با معرفی دستگاه جذاب پخش کننده موسیقی کوچکی که آیفون تدارک دیده بود و فروشگاهی که افراد بتوانند از آن موزیک هایشان را بخرند این محبوبیت و موفقیت دو چندان شد.
  •  رونمایی از گوشی آیفون پس از دوسال تلاش پی در پی جابز که مهم ترین موفقیت وی محسوب می شود که تا اکنون نیز ادامه دارد.
  • تولید اولین تبلت به نام “آیپد”

سرانجام در سال 2003 استیو جابز دچار بیماری سرطان شد و این نابغه و غول دنیای تکنولوژی در سال 2011 چشم از جهان فرو بست.

استیو جابز نوک قله

کلام آخر

آچه در سرگذشت استیو جابز خواندیم مهر تاییدی است بر تاثیری که بر بشریت گذاشت و آن را دگرگون کرد.افرادی که  پس از مرگشان نیز خدمتی که به دنیا عرضه کردند فراموش نمی شود و هماره ادامه دارد. قطعا میتوان تحولی که استیو جابز در دنیای فناوری به وجود آورد را در زمره مهم ترین اختراعات بشر قرار داد. چه بسا که ما نیز برای خود و آیندگان تاثیر گذار باشیم حتی روزی که نباشیم. پس از مرگ جابز،کاخ سفید نیز به پاس قدردانی و خدمتی که او به همگان کرد، نشان افتخار آزادی (بالاترین نشان افتخار آمریکا) را به او اهدا کرد.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nokeghole.com/?p=2005
اشتراک گذاری:
واتساپ

نظرات

0 نظر در مورد سرگذشت استیو جابز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.