سرگذشت مریم میرزاخانی

1052 بازدید
سرگذشت مریم میرزاخانی نوک قله

سرگذشت مریم میرزاخانی :  در این نوشته از سری مقالات نوک قله به روایت زندگی نامه مریم میرزاخانی که یک ریاضیدان نخبه، استاد دانشگاه استنفورد، هست مریم اولین زن و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز بوده پرداخته ایم. کمتر کسی است که نام مریم میرزاخانی، این بانوی نابغه به گوشش نخورده باشد.

امروز قصد داریم که نگاهی به سرگذشت او داشته باشیم و بیشتر با زندگی و مسیر او آشنا شویم. مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی و بانویی از ایران که استاد دانشگاه استنفورد و پرینستون بود. خواندن این بیوگرافی جذاب را از دست ندهید.

 

زندگینامه

پروفسور مریم میرزاخانی، ریاضیدان و نابغه ایرانی و زاده 22 اردیبهشت 1356 در تهران بود و در خانواده ای پنج نفره بزرگ شد. پدرش مهندس برق و مادرش خانه دار بود. چیزی که در سرگذشت مریم میرزاخانی جالب توجه است این بود که او علاقه چندانی به ریاضی نداشته و دوست داشت که در آینده یک نویسنده شود.

 

تحصیلات

با پایان مقطع ابتدایی، در آزمون استعدادهای درخشان شرکت کرد و وارد مدارس فرزانگان تهران شد. در سال 1373 و 1374 در المپیاد ریاضی کشوری شرکت کرد و توانست مدال طلا را کسب کرد.او در دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته ریاضی تحصیل کرد. در آن زمان سال سومی ها حق شرکت در المپیاد داشتند و او سال دومی بود، با درخواست یکی از استادان دانشگاه شریف مبنی بر شرکت مریم در المپیاد موافقت شد و مریم میرزاخانی با دوبار شرکت در المپیاد دو طلای جهانی را بدست آورد.

سرگذشت مریم میرزاخانی نوک قله

رویا بهشتی

در دوران مدرسه با رویا بهشتی که بعدها یکی از بهترین دوستان صمیمی اش شد،آشنا شد. و با یکدیگر به دانشگاه صنعتی شریف ورود پیدا کردند. او با مریم میرزاخانی در المپیاد شرکت کرد وتوانست مدال نقره را نیز بدست آورد. اکنون نیز بعنوان استادیار دانشگاه واشتگتن مشغول تدریس می باشد.

 

سانحه تصادف اتوبوس

سال 1376 هنگامی که از اهواز که محل برگزاری مسابقات ریاضی دانشجویی بود، برمیگشتند، اتوبوس دانشجویان دچار حادثه شد و به دره سقوط کرد. در طی این حادثه 6 نفر از دانشجویان که هم درعرصه داخلی و هم بین المللی برجسته بودند، جان باختند.

در سال 1378 او از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شد و به آمریکا مهاجرت کرد و وارد دانشگاه هاروارد شد. در سال 1383 دکترای خود را از هاروارد زیر نظر “کورتیس مک مولن” که او نیز جایزه فیلدز را بدست آورده بود، دریافت کرد و بعنوان پروفسور دانشگاه پرینستون انتخاب شد . پس از آن نیز توانست به مدت 4 سال در استفورد تدریس کند.

 

ازدواج

پروفسور میرزاخانی در سال 1384 با شخصی به نام ” یان واندراک” دانشیار ریاضی  دانشگاه استنفورد و دانشمند کامپیوتر نظری ازدواج کرد و نتیجه ازدواج این دو دختری به نام آناهیتا می باشد.

مریم میرزاخانی نوک قله

کسب عناوین

در سال 2005 توسط مجله پاپیولار ساینس آمریکا بعنوان یکی از 10 ذهن جوان جهان انتخاب شد.

در سال 2014 نیز توسط مجله فیچر بعنوان یکی از افراد مهم سال انتخاب شد.

از سوی نهاد زنان سازمان ملل، جزو هفت زن دانشمند تاثیرگذار معرفی شد.

اهدای جایزه Clay 2014  به دلیل خدمت فراوان او به هندسه و نظریه ارگودیک.

 

جایزه فیلدز

نشان فیلدز که بزرگترین نشان در رشته ریاضیات است که هر چهارسال به چهار نفر از افراد زیر 40 سال اعطا می شود و در سال 2014  در کنگره بین المللی ریاضی سهم مریم میرزاخانی شد. او در حالی این جایزه را دریافت کرد که اولین زن و اولین ایرانی بود که به این نشان دست یافته بود.

 

دستاورد علمی

  • هنگامی که دانشمندان به دنبال راه حلی برای محاسبه حجم فرم های هندسه هذلولی بودند، او توانست فرمولی از محاسبه حجم فضای مدول سطح ریمان ، تعیین تعداد ژئودزیک های بسته روی سطح هذلولی بر حسب طول بدست آورد.
  • علاوه  بر آن توانست نظریه دیگری را از یک فیزیکدان بنام “ادوارد ویتن” به اثبات برساند. برای اینکه سختی و ارزشمندی این مسئله رادرک کنید باید گفت که پیش از میرزاخانی شخصی  بری روی این مسلئه کار کرده بود که مقداری به آن اشاره کرده بود و همین نیزسبب شده بود درلیست دریافت کنندگان فیلدز قرار بگیرد.
  • مریم میرزاخانی در سال 1389،  توانست نظریه ای که توسط “ویلیام ترستن” مبنی بر شار زلزله مطرح شده بود و هیچ پاسخی نداشت، روی فضای تایشمولر حل کند.

 

رکوردها و جوایز

اولین شرکت کننده ایرانی که نمره کامل المپیاد جهانی را بدست آورد (نمره 42 از 42)

برنده مدال طلای المپیاد جهانی در دو دوره متوالی

کسب جایزه بلومنتال از طرف انجمن ریاضیات آمریکا.

 

بیماری

سرانجام مریم میرزاخانی در سال 1396 هنگامی که 40 سال سن داشت، دیده از جهان فروبست. او از 4سال پیش تر دچار بیماری سرطان شده بود که متاسفانه این سرطان به مغز استخوان او نفوذ کرد و روند بیماری را مشکل تر کرد.

سرگذشت مریم میرزاخانی نوک قله

کلام آخر

آنچه را که در سرگذشت مریم میرزاخانی مطالعه کردیم، نمونه بینظیری از پشتکار و استعداد بود که دربسیاری از عناوین مهم، مقام اول را از آن خود کرده بود. میرزاخانی با اینکه حیات کوتاهی داشت اما گره از بسیاری از مسائل لاینحلی گشود که تا آن روز داشمندان از حل آن سر درگم بودند. روز تولد مریم میرزاخانی 22 اردیبهشت، بعنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری شد. چه خوب که هر انسانی در هر جایگاهی بتواند در کار خود بهترین باشد.

برای اینکه انسانی بزرگی باشیم لازم نیست حتما کارهای بزرگ انجام دهیم، کارهای کوچک اما درست هم میتوانند ما را در جای دست خودمان قرار دهد. با خواندن سرگذشت او و الگو گرفتن از سبک زندگیش میتوانید بدانید که چگونه یک مدیر موفق باشید.

.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nokeghole.com/?p=2030
اشتراک گذاری:
واتساپ

نظرات

0 نظر در مورد سرگذشت مریم میرزاخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.