سرگذشت مارک زاکربرگ

790 بازدید
سرگذشت مارک زاکربرگ در سایت نوک قله

سرگذشت مارک زاکربرگ: ما در این بخش از سری مقالات نوک قله به سراغ سرگذشت مارک زاکربرگ رفته ایم که جزو افراد معروف و موفق جهان محسوب میشود. در این قسمت قصد داریم که نگاهی به سرگذشت مارک زاکربرگ داشته باشیم. مارک زاکربرگ، که عنوان جوانترین میلیاردر را از آن خود کرده است. در ادامه بیشتر با خالق این شبکه اجتماعی و بزرگ فیسبوک آشنا می شویم.

 

بیوگرافی

مارک الیوت زاکربرگ، متولد سال 1984 در وایت پلینز نیویورک ، در خانواده ای 6 نفره بزرگ شد.این خالق افسانه ای، بنیان گذار وبگاه شبکه اجتماعی فیسبوک می باشد. پدر زاکربرگ دندانپزشک و مادرش روان پزشک است. از کودکی مهارت و علاقه خود را در برنامه نویسی نشان داده بود. وقتی 12 سال سن داشت از برنامه بیسیک آتاری استفاده کرد و پیام رسانی بنام “زوکنت“ساخت. تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد ادامه داد و در نهایت بر روی کار کردن روی پروژه خود آن را نیمه کاره رها کرد.

هنگامی که در دوره راهنمایی تحصیل می کرد توسعه نرم افزارها را آغاز کرد و برنامه ای را ایجاد کرد که با آن میتوانست کامپیوترهای خانه و مطب پدرش را به هم ارتباط دهد. مدتی بعد یک پخش کننده موسیقی را نیز ایجاد کرد. در واقع مارک بجای بازی با برنامه ها آن ها را می ساخت.

سرگذشت مارک زاکربرگ در سایت نوک قله

ایده فیسبوک

  • در ابتدا هنگامی که به دانشگاه وارد شد برنامه ای به نام “CourseMtch” را برنامه نویسی کرد که در انتخاب واحد دانشوان ّ آنها کمک می کرد.
  • سپس برنامه ای بنام Facemash را برنامه نویسی کرد که دانشجویان میتوانستند عکس هایشان را بارگذاری کنند و از بین آنها بهترین چهره را انتخاب کنند و رای دهند.با افزایش محبوبیت این برنامه و شکایت برخی دانشجویان مبنی بر استفاده بی اجازه از عکس هایشان، دانشگاه آن را بست.
  • ایده فیسبوک را زمانی که در دانشگاه بود و در خوابگاه با همکاری چند تن از دوستانش به نام های : ادواردو ساورین، اندرو مک کولوم، داستین موسکوویتز و کریس هیوز به راه انداخت. در ابتدا این برنامه را برای ایجاد ارتباط بین دانشجویان دانشگاه های مختلف به راه انداخت و به سرعت خبرش بین دانشجویان پخش شد. فیسبوک در ابتدا محدودیت دسترسی داشت اما با گذشت زمان دیگر کاربران عادی هم به آن اضافه شدند که بعدها بالغ بر 2 میلیارد کاربر از فیسبوک استفاده می کردند. پیشنهادی : سرگذشت وارن بافت

 دستاوردها

  • سال 2007 زاکربرگ هنگامی که 23 سال سن داشت بعنوان جوان ترین میلیاردر خودساخته معرفی شد.
  • در سال 2008 مجله تایم نام او را در میان 100 فرد تاثیرگذار جهان عنوان کرد.
  • عنوان جوان تریت میلیاردر با 4 دارایی میلیارد دلاری
  • انتخاب بعنوان مرد سال در 2010 توسط نشریه تایم
  • افزودن شرکت فیسبوک به لیست 500 شرکت برتر از طرف مجله Fortune

 

شکایت از زاکربرگ

همانطور که در سرگذشت مارک زاکربرگ میخوانید، شرایط به خوبی ادامه می یافت تا اینکه زاکربرگ متهم به سرقت ایده شد و سازندگان “هاروارد کانکشن” زاکربرگ را به این علت که آن ها ایده خود را با زاکربرگ در میان گذاشته بودند و قرار بر همکاری با یکدیگر داشتند، شکایت کردند. زاکربرگ  ادعای آنان را نادرست خواند و حاضر شد برای پایان ماجرا، 45 میلیون دلار بپردازد که بخشی از آن بصورت نقد و بخشی دیگر بصورت سهام از فیسبوک واگذار شد.

 

درآمد زایی از فیسبوک

درآمد فیسبوک از طریق تبلیغات متنی در این شبکه بدست می آید که در سال 2013 درآمد خالص آن 1.5 میلیارد دلار عنوان شد.

زندگی نامه مارک زاکربرگ در سایت نوک قله

مارک زاکربرگ مرد سال مجله تایم 2010

در ژانویه سال ۲۰۱۰، مجله معتبر تایم مدیرعامل، بنیان‌گذار و میلیاردر ۲۶ ساله فیسبوک رو به‌ عنوان شخصیت سال انتخاب کردش با توجه به رقیب های مارک در اون سال که جیمز کامرون و جولیان آسانژ بنیان‌گذار ویکی لیکس بودش ولی با این‌ حال مجله تایم مارک زاکربرگ رو به‌ عنوان قهرمانش انتخاب کرد ریچارد استنگل سردبیر مجله تایم گفتش:

شبکه‌ ی اجتماعی مارک زاکربرگ دنیای بزرگی هستش که همه ی آدم ها رو در دنیا به هم وصل کرده فیسبوک می تونه 3 کشور بزرگ در جهان باشه که شهروند هاشو به‌ خوبی می‌ شناسه و هیچ دولتی هم در دنیا به‌ گرد پاش نمی‌ رسد.

 

خرید شرکت های مستقل توسط مارک زاکربرگ

  • خرید اینستاگرام در سال 2012
  • خرید هدست واقعیت مجازی آکیوس ریفت
  • خرید واتسپ در سال 2014

 

همکاری با بیل گیتس

سال 2007 مایکروسافت حدود 1.6 درصد سهام فیسبوک را خریداری کرد و بیل گیتس نیز به این شبکه اجتماعی ورود پیدا کرد.

 

ازدواج

در سال 2003، مارک زاکربرگ با شخصی بنام “پریسیلا جان” که ویتنام-چینی بود ازدواج کرد و سال 2015 آنها صاحب فرزند شدند.

 

کمک های خیرخواهانه

زاکربرگ با درآمد و ثروت فراوان اما فردی ساده وخیر میباشد که کمک های زیادی به مدارس دولتی نیوجرسی، بنیاد خیریه و بیمارستان مرکزی سانفرانسیسکو کرده است .با تولد دخترشان نیزنامه ای امضا کردند و طی آن تصمیم گرفتند 99 درصد از سهام فیسبوک را در جهت توسعه زندگی آیندگان ببخشند. همچنین مطالعه مقاله ی ” چگونه یک مدیر موفق باشیم ” رو بهتون پیشنهاد میکنیم.

 

متا

اکتبر 2021، مارک زاکربرگ از تغییر نام فیسبوک به متا خبر داد. علت این تغییر نام ایجاد پروژه جدیدی بنام متاورس بود. این پروژه بزرگ در جهان مجازی رقم میخورد و در آن افراد میتوانند با ساخت پروفایل و جهان سه بعدی خود به کسب درآمد از طریق مشاغل یا هر ایده ای بپردازند.

 

کلام آخر

در این بخش از مقالات نوک قله به سراغ یکی از چهره های موفق جهان رفتیم و سرگذشت مارک زاکربرگ را مورد بررسی قرار دادیم. شخصی که جدا از نبوغ و استعدادش تلاش مکرر و حتی شکست و سنگ انداری هایی که در مسیرش شد، باز هم از اهداف خود دست نکشید و خود را نیز تثبیت کرد. اگر ازخواندن این مقاله لذت بردید، پیشنهاد میکنیم فیلم “شبکه اجتماعی” ساخته دیوید فینچر را که درباره مارک زاکربرگ ساخته شده است را حتما تماشا کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://nokeghole.com/?p=1984
اشتراک گذاری:
واتساپ

نظرات

0 نظر در مورد سرگذشت مارک زاکربرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.